Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Podsumowanie rozważań

Obrady Sejmu Wielkiego (1788-1792) wraz z Konstytucją 3 maja (1791 r.) postrzegane być mogą za spektakularny  przejaw łagodnej rewolucji, jako rozległego ruchu społecznego, przejawiającego się w niebywałym wzroście aktywności politycznej oświeconej, ziemiańskiej szlachty, dążącej do uwolnienia kraju spod zależności rosyjskiej  i przeprowadzenia niezbędnej reformy państwa.

Sejm Wielki rozpoczął obrady w Warszawie 6 października 1788 r., jako tzw. Sejm wolny, wybierając na swego marszałka Stanisława Małachowskiego, posła sandomierskiego. Następnego dnia przekształcił się w Sejm skonfederowany, a więc podejmujący decyzje większością głosów i niepodlegający zerwaniu, wynosząc oświeconą, ziemiańską szlachtę na pozycje rzeczywistego suwerena Rzeczpospolitej. Marszałkami konfederacji sejmowej zostali: koronnej – Stanisław Małachowski, marszałek Sejmu i litewskiej – Kazimierz Nestor Sapieha. Pierwsza faza prac sejmowych odbywała się pod auspicjami polityczno-reformatorskimi Ignacego Potockiego, szefa oligarchiczno-republikańskiego stronnictwa puławskiego, lansującego koncepcję przymierza polsko-pruskiego. Sejm od zarania swych obrad reprezentował orientację niepodległościową, popieraną przez Prusy. Zniesienie   Departamentu Wojskowego Rady Nieustającej (3 listopada 1788 r.), a następnie obalenie całej Rady Nieustającej (19 stycznia 1789 r.), uwolniło Rzeczpospolitą środkami politycznymi od zależności rosyjskiej, umożliwiając oświeconej, ziemiańskiej szlachcie, współpracującej z Puławianami, posiadającymi ambicje uformowania ustawy zasadniczej, realizację niepodległościowej opcji reformatorskiej. Oligarchiczno-republikańskie poczynania Puławian, zmierzające do osłabienia pozycji króla w państwie, posiadały poparcie obradujących, nie budząc  początkowo poważniejszego sprzeciwu szlachty. W kręgu zainteresowań reformatorskich łagodnej rewolucji leżało wypracowanie rzeczywistej demokracji szlacheckiej, a więc uwolnionej od dotychczasowej przewagi magnatów. Szczególną uwagę zwracała szlachta na wyeksponowanie Sejmu w strukturach ustrojowych państwa. Walka parlamentarna  o realizację podstawowych celów łagodnej rewolucji przebiegała w atmosferze silnie rozpalonych  emocji antymagnackich i antysenatorskich.  W szczególności zwraca uwagę fakt, iż łagodna rewolucja chcąc urzeczywistnić swe cele, musiała incydentalnie odwoływać się do gwałtownych, tumultowych zaburzeń sejmowych i groźby zorganizowania separatystycznych obrad Izby Poselskiej z marszałkiem Stanisławem Małachowskim na czele. Działania powyższe odegrały znaczącą rolę zarówno w utrwaleniu niezawisłości Rzeczypospolitej, w realizacji pierwszych reform, jak i w kształtowaniu  szlachecko-królewskiego kompromisu konstytucyjnego.

Uchwalone przez Sejm, u schyłku 1789 r., Zasady do poprawy formy rządu, odzwierciedlając założenia programowe Potockich, uzyskały znaczące poparcie szlachty. I chociaż szlachta  dostrzegała w nich  zalążek przyszłej ustawy zasadniczej, wspartej na założeniach antymagnackich, to jednak nie odegrały Zasady … roli, do jakiej zdawały się być predystynowane. Zadecydował o tym brak niezbędnej przejrzystości i  konsekwencji w postępowaniu reformatorskim Puławian. Natomiast zmiany polityczne, jakie zaszły w Sejmie w ciągu drugiej połowy 1790 r. pozbawiły Puławian w sposób ostateczny szans na realizację bliskiej im wizji programowej. Stanisław August, zwolennik rozwiązań utrzymanych w nurcie monarchii konstytucyjnej, forsujący koncepcję przymierza polsko-rosyjskiego, broniący Rady Nieustającej, pozbawiony był w początkach obrad sejmowych możliwości konstruktywnego działania reformatorskiego.

We wrześniu 1790 r. nastąpił przełom polityczny w obradach sejmowych. Inicjatywa polityczno-reformatorska zaczęła przechodzić w ręce Stanisława Augusta i popierającej króla formacji szlacheckiej.  U podstaw przełomu, o którym mowa, legło przystąpienie   Stanisława Augusta do sojuszu polsko-pruskiego (marzec 1790 r.) i coraz silniej narastające oskarżenia Potockich o tendencje oligarchiczne, o chęć zawładnięcia państwem w imię własnych rodowych interesów. Stanisław August zaczął być postrzegany, jako bardziej wiarygodny od Potockich, rzecznik demokracji szlacheckiej. Przełom dokonał się w trakcie dyskusji parlamentarnej nad lansowanymi przez Potockich prawami kardynalnymi. Najbardziej znamiennym przejawem dokonującego się przełomu politycznego była decyzja sejmowa  przywracająca  Stanisławowi  Augustowi uprawnienia  nominacyjne  (13 września), wydatnie wzmacniająca pozycję króla w państwie. Łagodna rewolucja zarzucała dotychczasową współpracę polityczno-reformatorską z Potockimi na rzecz współdziałania z królem.    Szczególna rola w dokonującym się przełomie politycznym przypadła elicie szlacheckiej stojącej na gruncie rzeczywistej demokracji szlacheckiej, ale zarazem otwartej na zachodnie wzorce ustrojowe,  dążącej do swoiście pojmowanej europeizacji Rzeczypospolitej. Dzięki jej właśnie inicjatywom i wysiłkom reformatorskim  oraz niebywałej wprost umiejętności przekonywania dla prezentowanych przez się racji szerszych kół szlacheckich, łagodna rewolucja zaczęła wykazywać pewne zbieżności z królewskimi propozycjami przemian, utrzymanymi w nurcie monarchii konstytucyjnej.

W połowie listopada 1790 r. odbyły się wybory poselskie, zakończone zwycięstwem proreformatorsko usposobionej szlachty,  popierającej króla. Sejm obradował w podwojonym składzie poselskim. Nowo wybrani posłowie dołączyli do dotychczasowych parlamentarzystów, przystępując do aktu konfederacji. Sejm pracował pod egidą tych samych, co dotychczas, marszałków konfederackich.  Z uwagi na zmianę układu sił politycznych w Sejmie, Ignacy Potocki, w początkach grudnia tegoż roku, przekazał inicjatywę konstytucyjną Stanisławowi Augustowi. I fakt ten uznać można za swoiste zwieńczenie przełomu politycznego z września 1790 r.

Łagodna rewolucja, dokonując przełomu  politycznego w obradach sejmowych, zaprzestając współdziałania z Puławianami, kładła  społeczno-polityczne podwaliny pod szlachecko-królewski kompromis konstytucyjny, wiążący szlacheckie racje republikańskie z królewskimi założeniami programowymi. Większość poselska, postępując za wskazaniami elity szlacheckiej, widziała w monarchii konstytucyjnej Stanisława Augusta, nie tylko optymalnego gwaranta antymożnowładczej wizji przemian reformatorskich, ale i nośnika niezbędnych rozwiązań ustrojowych,  na miarę  potrzeb ówczesnego państwa. Król, nie chcąc stracić poparcia większości parlamentarnej i szansy na urzeczywistnienie podstawowych założeń reformy konstytucyjnej, musiał liczyć się z realiami republikańskimi obradującego Sejmu, ustępując przed  niektórymi żądaniami szlachty. Łagodna rewolucja, wykorzystując otwartość Stanisława Augusta na współdziałanie z odnowioną konfederacją sejmową, a również postępującą orientację szlachty na króla, wpisała rzeczywistą demokrację szlachecką wraz z wyraźnie zaakcentowaną suwerennością Sejmu w ramy królewskiego projektu monarchii konstytucyjnej, umożliwiając wypracowanie oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja, jako ustawy wspartej na rodzimej tradycji republikańskiej ale i na międzynarodowych standardach  ustrojowych.

Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie, przed francuską, a drugą w skali światowej, po amerykańskiej, nowocześnie pojmowaną konstytucją, tj. ustawą zasadniczą. Wyraźnie podnoszone przez Sejm, po uchwaleniu Konstytucji majowej, tendencje republikanizacyjne, powodowały, iż ustrój trzeciomajowy nabierał cech monarchii konstytucyjno-parlamentarnej. W lutym 1792 r. odbyły się sejmiki, na których prowincja szlachecka,  zaakceptowała Konstytucję 3 maja. Sejmikowa aprobata Konstytucji 3 maja stanowiła swoiste zwieńczenie łagodnej rewolucji, jako zasadniczej reformy Rzeczpospolitej.

W związku ze zbrojną inwazją Rosji na Polskę  (18 maja 1792 r.), Sejm Wielki  zawiesił obrady 29 maja tegoż roku. Nigdy ich już jednak nie wznowił.

Konstytucja 3 maja, jako jedno z najdonioślejszych osiągnięć dawnej Rzeczypospolitej, stała się trwałym wyznacznikiem polskiej tradycji narodowej. Daje świadectwo kulturowo-cywilizacyjnej tożsamości naszego narodu, wspartej na wartościach wolnościowo-demokratycznych.